Kinder- en Jeugdjury
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde

Go down

Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde Empty Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde

Post by KimDegryse Tue Oct 18, 2016 6:52 pm

Hier kan je berichtjes plaatsen over het boek Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde Smile

Je kan bijvoorbeeld een stukje uit je leesdagboek posten of je eigen mening geven over het boek:

Wat vond je goed / slecht aan:
- het genre ? (+ welk genre is het volgens jou?)
- het onderwerp / de thema's ?
- het plot ?
- de personages ?
- de beschrijvingen ?
- de schrijfstijl ?
- de verteller ? (+ was het een ik-verteller of een hij-verteller?)
- het verteltempo ? (vb. vond je dat het verhaal te snel vooruit ging?)
- de titels van de hoofdstukken ?
- het einde ?
- …… ?

KimDegryse

Posts : 31
Join date : 2016-09-09
Age : 32
Location : Roeselare

Back to top Go down

Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde Empty Re: Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde

Post by KimDegryse Sun Feb 12, 2017 2:45 am

Een vraag die ik mij zelf stel na het lezen van het boek (en waar jullie misschien een antwoord op weten): wat is er dan uiteindelijk met al die goudstaven en munten aan boord van de Lutine gebeurd?

Ik kreeg de indruk dat Melle en zijn familie dat dan zouden krijgen op één of andere manier, want dat stond wel in dat gedichtje in de brief van Shadrack...

Tenzij dat "goud" misschien een metaforische betekenis heeft? Dat het echte goud het bewaren van de vrede is? Dus als je die redenering doortrekt dan is de beloning als het ware het feit dat Melle het goud NIET krijgt, dat het op de bodem van de zee blijft liggen zodat het niet opnieuw gebruikt kan worden om wapens voor een oorlog te bekostigen.

Deze redenering kan ook ondersteund worden door een expliciete verwijzing in het boek naar "Pirates of the Caribbean" (Melle bedenkt dat Shadrack's kleding hem doet denken aan iemand uit één van die films), aangezien de eerste film "The Curse of the Black Pearl" ook gaat over vervloekt goud. In de film worden de piraten gestraft voor de gewelddadige diefstal van het goud door een vloek die hen als het ware in levende doden veranderd: tot ze hun misdaden goedgemaakt hebben door het goud terug te brengen naar de kist waaruit ze het gestolen hebben, kunnen ze niet rusten en zitten ze gevangen tussen leven en dood. In "Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde" gebeurt er iets erg gelijkaardigs met Shadrack: nadat hij de levens van zijn bemanning op het spel gezet heeft in een poging om wapens te kopen om oorlog te voeren, wordt hij ook gedoemd om rond te spoken tot hij een manier gevonden heeft om het goed te maken nl. anderen aanzetten om gedurende 7 decennia geen oorlog te voeren (1 seizoen voor elk overleden bemanningslid). Dit alles houdt ook verband met het goud aan boord van de Lutine, alhoewel het niet beschreven wordt als vervloekt, maar het zou wel verklaren waarom Melle het "goud" beloofd wordt maar dat hij het nooit letterlijk krijgt, aangezien het ook ergens besmet geraakt is met de oorlogszucht van Shadrack dus dat het een vloek is om het te hebben en niet een beloning.

De Vos moet zijn inspiratie ergens vandaan gehaald hebben, en aangezien hij expliciet verwijst naar "Pirates of the Caribbean" is het volgens mij niet ondenkbaar dat hij daar ook (gedeeltelijk) zijn inspiratie voor de Lutine en Shadrack vandaan gehaald heeft.

Heeft iemand hier andere ideetjes over? Of heeft iemand misschien nog iets dat mijn theorie kan bevestigen of net ontkrachten? Smile

Hoe Napoleon zijn verjaardag vierde Pop_bl10

KimDegryse

Posts : 31
Join date : 2016-09-09
Age : 32
Location : Roeselare

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum