Kinder- en Jeugdjury
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hotel Bonbien

Go down

Hotel Bonbien Empty Hotel Bonbien

Post by KimDegryse Tue Oct 18, 2016 6:51 pm

Hier kan je berichtjes plaatsen over Hotel Bonbien, het boek dat jullie zelf gekozen hebben als het meest interessante  Wink

Volgende opdrachten en vragen i.v.m. het boek zijn hieronder gepost:
- de setting: waar speelt het verhaal zich af en wat voor rol speelt dit? hoe verandert het verhaal jouw kijk op die plaats?
- het genre: welk genre is het boek? wat lijkt er enigszins hiervan af te wijken? maar wijkt dat ook echt af?
- de verteller: is het een ik- of een hij/zij-verteller? wat voor effect heeft dit op de lezer? is een verteller altijd alwetend en betrouwbaar?
- Franse woorden, namen en voedsel: wat voor effect heeft het gebruik van een vreemde taal (en cultuur)? hoe kan dat nuttig zijn?
- recensies over het boek: wat dachten andere mensen over dit boek? ben jij het daarmee eens of niet?
- de auteur: wie is Enne Koens? en hoe heeft dat het boek mogelijkerwijze beïnvloed? waar kan ik informatie vinden over (jeugd)auteurs?
- vragen per hoofdstuk: wat gebeurt er in dit hoofdstuk? wat vind ik daarvan? hoe is het verhaal een weergave van de maatschappij?
- discussiethema's per hoofdstuk: wat vinden anderen hierover? hoe kan ik goed reageren op hun mening?

Het is dus niet enkel de bedoeling dat je je antwoorden op de vragen en je eigen mening hier post, maar ook dat je leest wat anderen over een bepaald thema gezegd hebben en daar zelf op reageert.

De opdrachten en vragen zijn eerder bedoeld als richtlijnen, je hoeft ze niet allemaal op te lossen en je kan er ook van afwijken in je discussies. Je kan bijvoorbeeld ook een bevinding die je in je leesdagboek genoteerd hebt met anderen delen of je mening geven over een aspect van het boek dat niet vermeld wordt in de opdrachten.

De setting / plaats waar het verhaal zich afspeelt:

Hotel Bonbien Langre10

1. Wat vind je van Frankrijk? Ga je daar wel eens op reis?
2. Kreeg je meer of minder zin om het boek te lezen toen je ontdekte dat het zich daar afspeelde?
3. Zou je daar graag permanent blijven wonen? Waarom wel / niet ?
4. Hou je van boeken die zich afspelen in het buitenland? Waarom wel / niet ?
5. Welke voor-en nadelen zijn er aan de locatie van hotel Bonbien? Maak gebruik van onderstaande tekstfragmentjes om dit te bespreken.

“Ons hotel staat in Frankrijk, aan de N19, en ik vind het de mooiste plek op aarde. Het ligt vlak aan de weg, dus de auto’s die passeren rijden dicht langs het terras. Maar als je het pad in slaat dat naar de achterkant van het hotel loopt en verder, ben je zo tussen de heuvels. Hoog gras, gele bloemen, vogels, een paadje langs prikkeldraad, erachter bruine koeien. Daar is het rustig. Ik ken het hotel door en door. Van elke kamer weet ik welk behang er op de muur zit, of er scheuren in de tegels van de badkamervloer zitten en welk uitzicht je er hebt vanaf het balkon. Hotel Bonbien hoort bij mij zoals mijn armen en benen bij me horen. Als iemand me zou vragen hoe het er ruikt, dan antwoord ik dat het er naar kleine, al een beetje verschrompelde appeltjes ruikt. Naar verse croissants en de zoute groentesoep van mijn moeder. Het maakt niet uit waar ik ben; als ik mijn ogen dichtdoe, zie ik alles voor me. Van de muizenkeutels in de broodlade tot de grote verlichte letters op de gevel."

“Hotel Bonbien ligt in Oost-Frankrijk, een stuk boven Langres. Het is zes kilometer fietsen naar de dichtstbijzijnde winkel, dus Gilles is pas over een uur terug.”

6. Ga je ook wel eens op hotel als je op reis bent? Vind je dat leuk?
7. Denk je dat het even leuk is als je zelf het hotel uitbaat? Welke voor-en nadelen zouden er zijn als je zelf de uitbater van een hotel bent?
8. Is jouw visie over Frankrijk en de taal en cultuur daar veranderd na het lezen van het boek? Zoja, in welke zin?
9. Is ook jouw visie over de horeca wereld veranderd na het lezen van het boek? Zoja, in welke zin?

Hotel Bonbien Hotel_10

Het genre:

1. Welk genre is dit boek? Waarom denk je dat?
2. Hou je van dit genre? Waarom wel / niet ?
3. Wat voor effect heeft de laatste zin van het boek? En hoe bevestigt dat welk genre het boek is?
4. Maar zijn er ook dingen die gebeuren in het verhaal die niet echt in dat genre lijken te passen, net omdat ze misschien niet echt mogelijk zijn?

Bij het beantwoorden van vraag 4 hou je best ook rekening met volgende informatie  Wink  :

Enne Koens bij "Bronnen" (p. 191):

Ik denk niet dat het echt kan: uit een boom vallen en dan een heel goed geheugen hebben. Er zijn wel verhalen bekend van mensen die een hersenbeschadiging opliepen en daarna een bizar talent ontwikkelden. Bijvoorbeeld iemand die door de bliksem werd getroffen en daarna heel goed muziek kon componeren. En iemand die vergeetachtig werd door ouderdom, maar toen wel een fantastisch schildertalent ontwikkelde. Iemand die een klap op zijn hoofd kreeg en toen van alle data de dag kon opnoemen waarop die datum viel. Dit syndroom wordt ook wel acquired savant syndrome genoemd. In de hele wereld zijn maar zo’n vijftig van dit soort gevallen bekend.

Geleerdheidssyndroom:

Savant syndrome of geleerdheidssyndroom is een aandoening waarbij een persoon met een ontwikkelingsstoornis, zoals een autisme spectrum stoornis, diepe en wonderbaarlijke capaciteiten of capaciteiten ver boven wat normaal is vertoont. Mensen met een savant syndrome kunnen neurologische aandoeningen zoals autisme spectrum stoornissen hebben. De meest dramatische voorbeelden van savant syndrome treden op bij personen die uitzonderlijke vaardigheden demonstreren op specifieke gebieden, zoals snelle berekening, kunst, geheugen, of muzikale bekwaamheid.

De meest voorkomende vorm van autistische geleerden zijn kalendrische geleerden, "menselijke agenda's" die de dag van de week kunnen berekenen voor een bepaalde datum met snelheid en nauwkeurigheid. Geheugenprestaties zijn de tweede meest voorkomende geleerdheidsvaardigheid in onderzoeken.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Savant_syndrome
vertaling: Kim Degryse


Het voorbeeld van Kim Peek:

Hotel Bonbien Kimpee11

“Hij kan duizenden postcodes, telefoonnummers, data en onopnoembare feiten en getallen onthouden. Hij heeft een werkelijk ongelooflijk geheugen.”

Ook het autistisch personage Raymond in de film Rain Man (met Tom Cruise als zijn broer) is gebaseerd op de bestaande persoon Kim Peek. Hieronder kan je kijken naar een fragmentje uit deze film waarin blijkt dat Raymond een half telefoonboek vanbuiten kent na het slechts één keer gelezen te hebben:


bron: http://mymultiplesclerosis.co.uk/ep/kim-peek-savant-the-original-rain-man/
vertaling: Kim Degryse


Verworven geleerdheidssyndroom:

Een andere vorm van savant syndrome is acquired savant syndrome of verworven geleerdheidssyndroom, waarbij een persoon wonderbaarlijke capaciteiten of vaardigheden verwerft na dementie, een hoofdletsel of een zware klap op het hoofd, of andere verstoring. Dit syndroom is zeldzamer, uit een studie blijkt dat slechts 32 van de 319 bekende gevallen het acquired savant syndroom heeft.

Andere, gelijkaardige voorbeelden uit het echte leven:

muziek:

Tony Deblois kan 8000 nummers uit het geheugen spelen op 20 verschillende instrumenten en Derek Paravicini kan een stuk muziek spelen na het slechts één keer gehoord te hebben.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Exceptional_memory#Savants
vertaling: Kim Degryse


taal:

Ontwaken uit je coma en enkel nog Chinees kunnen spreken, het overkwam de Australiër Ben McMahon. Nu is hij tv presentator in Shanghai. Na een ernstig auto ongeluk lag de 22-jarige Ben een week lang in coma. Toen hij eenmaal ontwaakte bleek hij tot ieders verbazing enkel nog Chinees te spreken, meldt the Mirror. ´Ik was me er niet bewust van dat ik Chinees sprak. Het kwam er uit en voelde het meest natuurlijk´ zei hij hierover.

Hotel Bonbien Benmcm11

bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/23043889/__Australier_Chinees_na_coma__.html

De verteller:

1. Door welke verteller wordt het verhaal verteld: door een ik-verteller of door een hij/zij-verteller?
2. Wat voor effect heeft dit op jou als lezer? Vind je dit goed?

3. Aan het begin van de proloog geeft de verteller al een aantal hints over wat er zal gebeuren in het boek: welke?
4. Vind je het goed dat er al het één en ander verklapt wordt nog vóór het verhaal begint of net niet?

5. Wat toont volgend fragment aan i.v.m. de kennis van de verteller? Vind je dit interessant of net niet?
“De gasten staan op om af te rekenen bij mijn vader. Daarna springen ze in hun auto’s en gaan ze op weg naar... Ik weet niet waarnaartoe.”

6. Wat toont dit fragment aan i.v.m. de betrouwbaarheid van de verteller?
“Zo meteen komen de nieuwe gasten. Dus ik wacht geduldig. Of eigenlijk wacht ik ongeduldig. Verschrikkelijk ongeduldig.”

7. Vind je dat deze kenmerken van de verteller (zie antwoord vraag 6 en 5) een boek interessanter kunnen maken of is dat net verwarrend?

En français: Franse ...

Er worden veel Franse woorden en Franse namen gebruikt in het boek.
1. Wat voor effect zou dit kunnen hebben op lezers?
   Hoe zou het boek anders overgekomen zijn op jou als die Franse woorden er niet geweest waren?
2. Wat vind je hiervan? Vind je het gebruik van Franse woorden goed of net slecht en waarom?

Daarnaast worden er ook verschillende soorten Frans eten en drinken vermeld, bijvoorbeeld half-half wijn drinken, menthe à l’eau (zie linkse foto hieronder), Carambars (zie rechtse foto hieronder) en een volledig varken.

Hotel Bonbien Menthe10Hotel Bonbien Caramb10

3. Krijg jij hierdoor ook zin om dit eten en drinken zelf ook eens te proeven? Of hoeft dat voor jou niet?
4. Wat vind je van het vermelden van dit typisch Franse voedsel? Heeft dat een positief of eerder een negatief effect op je leeservaring?

Recensies over het boek:

Hotel Bonbien Recens10

• Lees je wel eens recensies vooraleer je beslist om een boek al of niet te lezen? Waarom zou je dit wel / niet doen?

Lees onderstaande recensies en beantwoord de vragen eronder.

Trouw (Nederlandse krant):
Een toegankelijk, warmbloedig boek, met humor, een origineel avontuur en diepgang.

Jetske van den Elsen (presentator en moeder):
Een fijn subtiel verhaal met heerlijke dialogen en een prettige moraal (ook voor de ouders).

Barry Atsma (acteur en vader):
Vanaf de eerste bladzijde toverde Hotel Bonbien een glimlach op mijn gezicht. Prachtig van taal, grappig en o zo herkenbaar.

bron: de cover en flaptekst van Hotel Bonbien

Juryrapport Boekenleeuw (jaarlijkse prijs voor Vlaamse jeugdliteratuur):
Een sprankelend kinderboek voor acht-plussers dat én goed is geschreven én gelaagd is: kom daar maar eens om. Hotel Bonbien van Enne Koens is zo’n boek. Het is vrolijk en geestig, maar beklijft ook omdat er psychologische diepgang en veel ontwikkeling in zit. Siri is een meisje dat aan Madelief en Polleke van Guus Kuijer doet denken: eigenwijs en eigenzinnig met een vrolijke, maar ook tobberige inborst. Ze begrijpt de wereld van volwassenen niet en wil het beste voor iedereen, maar de wereld, het leven en vooral die verrekte ouders werken niet mee. De lezer heeft al wel door dat de soep niet zo heet gegeten dient te worden als zij wordt opgediend en dat de relatie van haar ouders een stootje kan hebben. Maar als lezer word je toch mee gezogen in Siri’s bezorgdheid en pogingen om zaken te repareren die niet echt stuk zijn. Koens laveert behendig tussen onderkoelde humor en uitbundige gekkigheid en dat maakt Hotel Bonbien tot een heerlijk leesboek waarin niet veel wordt uitgelegd en het verhaal voor zichzelf spreekt.

Jaap leest (recensiesite van kinderboekenliefhebber Jaap Friso, die jurylid voor literatuurprijzen en ook betrokken is bij de Vlaamse kinderjury):
Sommige boeken sla je dicht met een glimlach die op je gezicht blijft plakken.

NRC next (Nederlandse krant):
In Hotel Bonbien worden alledaagse kinderproblemen serieus uitgeplozen. (…) Van dat soort gelaagdheid willen we wel meer.

bron: http://www.ennekoens.nl/recensies/

Hannelore Rubie:
Uitgave die ‘even op gang moet komen’, maar waar je gaandeweg steeds meer gaat houden van Siri die ontroerend, zorgzaam, gevoelig en stoer tegelijk is. Lang leve de auteur, die met rake woorden een bijna magische wereld schetst, mét de boodschap dat ‘kinderen het niet hoeven op te lossen voor hun ouders’.

bron: catalogus Arhus

• Met welke recensies ben je het eens en waarom?
• Met welke recensies ben je het niet eens en waarom?
• Welke recensies lijken jou er het meest betrouwbaar?
• Schrijf zelf je eigen recensie.

Hotel Bonbien Recens10


Over de auteur:

Hotel Bonbien Enneko10

• Lees je veel boeken van dezelfde auteur? Zoja, waarom lees je graag boeken van een auteur die je al kent?
• Denk je dat het beroep, de studie/opleiding en/of de hobby’s/interesses van een auteur een invloed hebben op zijn/haar boeken?
  Op welke manier zou dat kunnen? (Geef eventueel een voorbeeld)
• Zoek je wel eens informatie op over een auteur vooraleer je beslist om een boek door die auteur te lezen?
• Gebruik onderstaande websites om kort even te schetsen wie Enne Koens, de auteur van Hotel Bonbien, is.
   Gebruik daarvoor informatie waarvan je denkt dat het een invloed zou kunnen gehad hebben op haar werk als jeugdauteur.
• Welke van onderstaande bronnen bevat het meeste nuttige informatie over de auteur?
• Welke van onderstaande bronnen zijn het meest en het minst betrouwbaar? Waarom? Stel je eigen top 3 samen.

Gebruik volgende bronnen om informatie op te zoeken over Enne Koens:
http://www.ennekoens.nl/biografie/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Enne_Koens#Boeken
https://www.leesplein.be/KB_plein.php?hm=3&sm=1&id=9200

Vragen en discussiethema's per hoofdstuk:

Hotel Bonbien Dassen10

Hoofdstuk 1:

1.1. Wat vind je van de manier waarop Octave en Hilare met elkaar praten?
1.2. Hoe komt het dat ze zo tegen elkaar doen denk je?

2.1. Wat vind je van de manier waarop Gilles praat met zijn ouders?
2.2. Waarom doet hij zo denk je? (Heeft dat mogelijkerwijze iets met zijn leeftijd te maken?)

3. Waarom verblijven de gasten nooit veel langer dan één nachtje in het hotel?

4.1. Waarom is dit niet leuk voor het hoofdpersonage?
4.2. Heb jij ook wel eens vakantievrienden moeten achter je laten?
     Had je dan ook veel verdriet?

discussiethema’s: werken onder druk, ruzies tussen ouders, opstandige tieners, tijdelijke vriendschap / vakantievriendschap

Hoofdstuk 2:

1.1. Wat vind je ervan dat Siri en Gilles moeten meehelpen in het hotel tijdens de zomervakantie? Vind je dat kunnen? Waarom wel / niet ?
1.2. Zou jij later ook graag een vakantiejob doen? Zou je dan ook graag in de horeca willen werken, of liever in iets anders? Waarom?

2.1. Is Siri een ochtendmens of eerder een avondmens?
2.2. En welke ben jij?
2.3. Denk je dat er mensen zijn die nu éénmaal beter ’s ochtends functioneren dan ’s avonds en omgekeerd? Of denk je dat dit slechts een gewoonte is en niet een biologisch gegeven?

3.1. Wat vind je van de manier waarop Gilles zijn zusje behandelt?
3.2. Behandelt jouw broer of zus jou ook zo of net niet?
3.3. Denk je dat het normaal is dat broers en zussen elkaar plagen en vaak ruziemaken?

discussiethema’s: kinderarbeid, vakantiejobs, ochtend/avondmensen, ruzies tussen broers en zussen

Hoofdstuk 3 en 4:

1.1. Waarom vinden Siri, haar broer en haar moeder het zo grappig dat er na het vallen van de letters “Hotel Bon” boven de deur hangt?
1.2. Waarom vindt Octave het net een catastrofe?
1.3. Zou jij hierom kunnen lachen of zou jij het ook een ramp vinden?

2.1. Welke discussie hebben Siri’s ouders i.v.m. de taarten?
2.2. Hoe toont dit al aan dat Octave en Hilare een erg verschillende persoonlijkheid hebben?

3.1. Ben je het ermee eens dat Octave geen onderscheid kan maken tussen hoofd-en bijzaken? Waarom wel / niet ?
3.2. Heb jij ook wel eens moeite daarmee of net niet?

4.1. Waarom is Octave zo boos wanneer Hilare een koekje naast de koffie van de gasten legt?
4.2. Welk meningsverschil hebben ze i.v.m. het uitbaten van een hotel?
Wie redeneert er eerder rationeel / praktisch en denkt vooral over het maken van winst en wie redeneert er eerder emotioneel / sociaal en denkt vooral over de tevredenheid van de klanten?
4.3. Welke van beide overwegingen denk jij dat het belangrijkste is? Of is het net een combinatie van beide die een hotel succesvol maakt?

5.1. Veroorzaken de problemen met het hotel de ruzies of is het net omgekeerd?
     (Hoe zouden hun ruzies nog meer problemen kunnen veroorzaken met het hotel?)
5.2. Wat vind je van de manier waarop Hilare en Octave omgaan met hun problemen? Zou je zelf een betere oplossing kunnen bedenken?

discussiethema’s: werken in de horcea, financiële problemen, rationele/emotionele ingesteldheid, ruzie / slechte communicatie

Hotel Bonbien Koekje10

Hoofdstuk 5:

1.1. Waarom zou Gilles altijd zo droevig kijken?
1.2. Zou dat ook iets te maken kunnen hebben met zijn kleding- en muziekkeuze? (zie vragen over hoofdstuk 9)

2. Hebben Siri en Gilles echt ruzie denk je? Is er een verschil met de ruzies tussen Octave en Hilare? (zie ook hoofdstuk 14, p. 90)

3.1. Is het waar dat je intelligent kan zijn en toch slechte resultaten halen op school? Waarom heeft Gilles slechte resultaten volgens Siri?
3.2. Jullie lezen ook boeken in jullie vrije tijd die jullie niet hoeven te lezen voor school. Waarom is dat nuttig volgens jou? Begrijp je ook waarom Gilles boeken over filosofen leest in zijn vrije tijd?

4.1. Wat is filosoferen eigenlijk? ( http://www.encyclo.nl/begrip/filosofie )
4.2. Is dat een nuttige bezigheid volgens jou? Waarom wel / niet ?

discussiethema’s: tieners, ruzie tussen broers en zussen, leren buiten school, filosofie

Hoofdstuk 6:

1.1. Waarom kunnen Siri’s ouders er niet bij zijn op de barbecue bij Sylvie?
Ze kunnen om dezelfde reden ook nooit samen eten tijdens de zomer (p. 85) en aanvankelijk zijn ze ook niet van plan om Gilles’ verjaardag uitgebreid te vieren (p. 99).
1.2. Wat vind je hiervan? Zou jij ondanks dit feit toch bereid zijn om een hotel open te houden? Waarom wel / niet ?

2.1. Op welke manieren gedraagt Siri zich eigenlijk een beetje als een jongen?
2.2. Op welke gebieden gedraagt Sylvie zich als een meisje en op welke gebieden eerder als een jongen?
2.3. Vind je dat raar? Of gedraag jij je soms ook meer als het andere geslacht?
2.4. Is er eigenlijk zoveel verschil tussen jongens en meisje op niet-biologisch vlak, bijvoorbeeld wat betreft kleding, hobby’s en persoonlijkheid?

3.1. Welke verschillen zijn er tussen Siri en Sylvie?
3.2. Ondanks hun verschillen zijn Siri en Sylvie wel beste vrienden. Denk je dat hun verschillende karakters elkaar goed aanvullen of zullen die eerder botsen met elkaar denk je? Kan je beste vrienden zijn met iemand die heel erg verschillend is?
3.3. Vertonen de verschillen tussen Siri en Sylvie gelijkenissen met de verschillen tussen Octave en Hilare? Welke?
3.4. Denk je dan dat er nog hoop is voor de relatie tussen Octave en Hilare, op basis van de gelijkenissen met de vriendschap tussen Siri en Sylvie?

discussiethema’s: werken in de horeca, workaholics, jongens/meisjes (= gender problematiek), erg verschillende vrienden / partners

Hotel Bonbien Meisje10

Hoofdstuk 7:

1.1. Waaruit blijkt dat zowel Siri als de meester buitenstaanders zijn op de barbecue?
1.2. Hoe komt dit denk je? En voelen zij zich daar slecht onder of niet?
1.3. Weet je wat het betekent als iemand een introverte persoonlijkheid heeft?
(als je niet weet wat introvertie is: http://www.encyclo.nl/begrip/introvert )
1.4. Denk je dat een extroverte persoonlijkheid beter is dan een introverte persoonlijkheid of omgekeerd?
     Of zijn beide noch slecht noch goed maar gewoon anders?
(als je niet weet wat extrovertie is: http://www.encyclo.nl/begrip/introvert )

2.1. Waarom zijn Siri en Sylvie zo verbaasd als de meester lacht om hun streek met de sambal in de koffie?
2.2. Was jij hier ook verbaasd door? Waarom wel / niet ?
2.3. Denk jij ook dat de meester hen wanneer hij afscheid neemt aanmoedigt om volgend schooljaar nog meer streken uit te halen?
     Waarom zou hij dat wel / niet doen?

discussiethema’s: introverte/extroverte persoonlijkheden, humor op school, leerkrachten als gewone mensen

Hotel Bonbien Sambal10Hotel Bonbien Koffie10

Hoofdstuk 8:

1. Denk je dat het Siri’s taak is om de ruzies van haar ouders bij te leggen? Waarom wel / niet ?
2. Denk je dat Siri’s bemoeinis de ruzies verbetert of net niet? (p. 45 – 46)

discussiethema’s: bemoeienis met ruzies, kinderen en problemen thuis

Hoofdstuk 9:

1.1. Vind je het aanvaardbaar dat Siri’s broer druiven plukt bij de buren en daar slechts 3 euro per uur voor krijgt? Is dat veel geld om te verdienen met een vakantiejob denk je?
1.2. Is er een verschil tussen het werk dat Gilles gratis doet in het hotel van zijn ouders en het werk dat hij voor 3 euro per uur doet bij de buren? Vind je de ene vorm van arbeid aanvaardbaarder dan de andere? Waarom?

2.1. Wat bedoelt Gilles wanneer hij zegt dat de waarheid niet bestaat?
2.2. Ben je het daarmee eens of niet? Geloof jij wel dat dé waarheid bestaat?

3.1. Wonen Siri en Gilles in de stad of eerder op het platteland?
3.2. Heb jij ooit al een das gezien in het wild? Lijkt dat je leuk?
3.3. Woon je in de stad of op het platteland? Wat zou er leuker zijn volgens jou en waarom?

4. Gilles draagt altijd zwarte kleding en zwart oogpotlood. Daarnaast wordt in latere hoofdstukken ook vermeld dat hij graag luistert naar Marilyn Manson muziek: https://www.youtube.com/watch?v=F7cPgonpbwo

4.1. Ken jij ook mensen die zich zo kleden en/of die naar zulke muziek luisteren? Wat voor persoonlijkheid hebben deze mensen?
4.2. Is Gilles misschien ook een Metalhead, een Goth of een Emo?

Hotel Bonbien Metalh10Hotel Bonbien Metalh11Hotel Bonbien Metalg10

metalheads

Hotel Bonbien Gothic11Hotel Bonbien Gothic12Hotel Bonbien Gothic16Hotel Bonbien Gothic15

goths

Hotel Bonbien Emo110Hotel Bonbien Emo210Hotel Bonbien Emogir11

emo's

4.3. Waarom kleden zij zich zo en luisteren ze naar dergelijke muziek denk je? Zegt dat iets over hun persoonlijkheid of over hoe ze zich voelen denk je?
4.4. Zou jij je ook graag zo kleden? Waarom wel / niet ?

5.1. Maken Siri en Gilles altijd en overal ruzie met elkaar? Waar wel?
5.2. Waarom maken ze daar wel ruzie denk je?
Tip: “Misschien is ruziemaken besmettelijk.” (Siri op p. 110)

discussiethema’s:
kinderarbeid, filosofie, wonen in de stad / op het platteland, natuur, kledingstijl / subculturen (Metalhead, Gothic, Emo), ruzie

Hoofdstuk 10:

1.1. Hoe verschilt Sylvie’s reactie van Siri’s reactie wanneer ze ontdekt dat haar vader weggegaan is?
1.2. Wat vind jij van Sylvie’s reactie? Zou jij ook zo reageren? Of eerder zoals Siri?
1.3. Wat zou Sylvie’s gedrag tegenover de vlinder te maken kunnen hebben met haar reactie op het vertrek van haar vader?

discussiethema’s: echtscheiding, omgaan met emoties, apathie of gevoelloosheid

Hotel Bonbien Vlinde10

Hoofdstuk 11 en 12:

1.1. Wat is er eigenlijk de aanleiding tot de ruzie in hoofdstuk 11?
1.2. Hoe toont dit hoofdstuk aan dat het vaak lastig is om in de horeca te werken?
1.3. Denk je dat Hilare’s persoonlijkheid aangepast is aan de werkdruk van een hotel? Waarom wel / niet ?

2.1. Wat blijkt in hoofdstuk 12 de echte oorzaak van de ruzies te zijn?
2.2. Is dit vaak de reden voor ruzies en echtscheidingen denk je?
2.3. Wat zouden Siri’s ouders bedoelen met een “oplossing”? Betekent dit dat ze gaan scheiden? Zo niet, waar zou het dan wel over kunnen gaan?

3.1. Wat voor vergelijking maakt Gilles tussen de mensenwereld en de dierenwereld? (p. 74 – 75) Ben je het daarmee eens?
3.2. Denk je dat mensen en dieren vaak vergelijkbaar zijn? Waarom wel / niet ?

4. Waarom gaat Octave zich ineens eigenaardig gedragen door te roken en ‘manachtig’ te doen samen met Bellamy?

5.1. Ben jij het eens met de filosofie van Savarin, dat je problemen beter bewondert dan probeert op te lossen?
5.2. Is dat ook wat Siri het beste zou doen, zich gewoon niet bemoeien in de ruzies van haar ouders?

6.1. Wat zijn de voor-en nadelen van gescheiden ouders hebben? Welke wegen er het zwaarste door volgens jou?
6.2. Zou jij het ook heel erg vinden als jouw ouders zouden scheiden? Waarom wel / niet ?

discussiethema’s: werken onder druk, financiële problemen, echtscheiding, dieren en mensen, verdovende middelen (vb. sigaretten), macho gedrag, filosofie

hoofdstuk 14:

1.1. Hoe verschilden de gezinssituaties van Hilare en Octave toen ze nog bij hun ouders woonden?
1.2. Denk je dat dat de reden is dat ze zo verschillend zijn?
1.3. Wat speelt er volgens jou een grotere rol: hoe je persoonlijkheid van nature is of hoe je opgevoed bent? Of is het een combinatie van beide?
(dit wordt ook wel het “nature versus nurture” = "natuur tegenover opvoeding" debat genoemd)

2.1. Hoe verschilt de manier waarop Hilare ruzie ziet met de manier waarop Siri en Octave ruzie zien?
2.2. Hoe zie jij dat? Denk jij ook dat ruziemaken een noodzakelijk kwaad is? Of betekent het dat er iets “niet normaal” is in het gezin?

discussiethema’s: nature versus nurture (natuur tegenover opvoeding), ruziemaken

Hoofdstuk 15 en 16:

1.1. Hoe verschilt Siri, die opgegroeid is op he platteland, van Emile, die opgegroeid is in Parijs?
1.2. Welk leven lijkt er jou leuker om te hebben als kind: Siri’s leven of Emile’s leven? Waarom?

2.1. Hoe verschillen opa en oma Bourgogne van opa en oma La Maxe?
2.2. Welke verkies jij en waarom?

discussiethema’s: wonen in de stad / op het platteland, introverte/extroverte persoonlijkheid, emoties en zelfcontrole

Hoofdstuk 17:

1.1. Denk jij dat wanneer ouders vaak ruziemaken ze gaan scheiden of net niet?
1.2. Sylvie’s ouders zijn uit elkaar en haar moeder zegt dat het is omdat ze net te weinig ruzie gemaakt hebben.
Is het misschien af en toe nodig om eens ruzie te maken denk je?
Waarom zou dat ook soms goed kunnen zijn?

2.1. Zou Sylvie het echt niet erg vinden dat haar ouders uit elkaar zijn?
Wat zegt ze aan het einde van het hoofdstuk waaruit blijkt dat ze er nogal pessimistisch door geworden is?
Hoe wil zij in de toekomst vermijden dat haar man haar zou verlaten?
2.2. Is dat een goede reactie volgens jou? Waarom wel / niet ?

discussiethema’s: echtscheiding, omgaan met emoties, pessimisme

Hoofdstuk 19 en 20:

1.1. Denk je dat het echt mogelijk/realistisch is dat iemand zoveel na elkaar zou kunnen onthouden als Siri?
(denk hierbij terug aan het voorbeeld van Kim Peek)
1.2. Denk je dat ook de gelijkaardige gevallen waarover Gilles leest op internet echt mogelijk zijn? Kan je ineens wakker worden en vreemde talen spreken die je eerder niet kon? (denk hierbij terug aan het voorbeeld van Ben McMahon)

2. Waarom denk je dat Siri’s moeder niet wil dat ze proberen om geld te verdienen met Siri’s talent?

3.1. Als jij zo’n ongelooflijk geheugen zou hebben, zou jij er dan je voordeel mee proberen te doen? Waarom wel / niet ? En zoja, hoe zou je dat dan doen?
3.2. Zou jij graag beroemd worden als je zo’n talent zou hebben, of zou je net als Siri liever anoniem willen blijven? Waarom?

discussiethema’s: acquired savant syndrome, beroemdheid

Hoofdstuk 21, 22 en 24:

1.2. “Zevenduizend euro betekent nooit meer problemen. Zevenduizend euro betekent nooit meer ruzie. Zevenduizend euro is de sleutel tot geluk.”
Ben jij het hier mee eens? Waarom wel / niet ?
1.2. Zou zevenduizend euro de levens van Siri en haar familie kunnen verbeteren? In welke zin wel en in welke zin niet?

2.1. Wat bedoelt Siri wanneer ze aan het einde van hoofdstuk 22 zegt dat er wel iets bestaat (maar geen zwarte magie of superlijm)?
2.2. Waaruit blijkt dat Siri’s ouders al beter met elkaar omgaan nog vóór ze aan de geheugenwedstrijd deelgenomen heeft?
2.3. Hoe komt dit denk je? Denk je dat het vooruitzicht van geld hun gedrag dusdanig beïnvloedt?

3. Is het in de epiloog uiteindelijk het prijzengeld dat het gezin gelukkiger gemaakt heeft of iets anders? (zie wat Siri hierover concludeert op p. 185)

discussiethema’s: financiële problemen, geld, geluk

Hotel Bonbien Geld10

Hoofdstuk 25:

‘Zo is het leven, Sier,’ zegt Gilles. ‘Als je twee keer in een rivier stapt is het ook niet dezelfde rivier.’

Gilles baseert deze uitspraak waarschijnlijk op wat de Griekse filosoof Herakleitos zei, namelijk “panta rhei” wat betekent “alles stroomt” of “alles verandert”, het leven is dus voortdurend in verandering.

1. Ben jij het hiermee eens? Waarom wel / niet ?
2. Vind je dat een negatieve gedachte, zoals Siri, of kan dit ook positief geïnterpreteerd worden? Of is het positief noch negatief?
Tip: welke positieve verandering is er aan het einde van hoofdstuk 24 (p. 144)?

discussiethema's: filosofie, optimisme/pessimisme

Hotel Bonbien Herakl11 Hotel Bonbien Rivier10

Veel succes en plezier!!! Very Happy


Last edited by KimDegryse on Sun Nov 27, 2016 6:34 pm; edited 4 times in total

KimDegryse

Posts : 31
Join date : 2016-09-09
Age : 32
Location : Roeselare

Back to top Go down

Hotel Bonbien Empty Frans in het boek

Post by KimDegryse Sun Nov 27, 2016 5:49 pm

Voorbeeld bericht 1:

Ik vind dat het gebruik van Frans in het boek als effect heeft dat alles heel verwarrend en vervreemdend wordt.

Ik begrijp niet goed Frans, dus dan is het al meteen een hele taak voor mij om dat boek te lezen, want ik zit constant met mijn neus in mijn woordenboek... Sleep Bovendien is het verklarend lijstje dat achteraan het boek gebruikt wordt onvolledig! Ik ben nog maar 10 jaar oud dus ik ken eigenlijk echt niet veel Frans... en Enne Koens is nog wel een Nederlandse auteur, kunnen die dan zo goed Frans misschien? Ik vind dat het gebruik van Frans het moeilijker maakt voor mij om het verhaal goed te begrijpen Sad

Bovendien werkt dat Frans erg vervreemdend. Mensen die Damien en Pierre heten? Ja hallo, ik ken dus helemaal niemand die zo heet Rolling Eyes  Ik kan mij dus ook totaal niet identificeren met de hoofdpersonages, want ze hebben niet het soort van namen die de mensen die ik ken hebben. En ze gedragen zich ook anders! Mad  Wie drinkt er nu water met munt in bij wijze van limonade? Ik vind munt erg vies, het lijkt meer een medicijn dan limonade. Het ziet er ook niet uit, zo flashy groen, lijkt wel vergif... Daarnaast zijn die mensen waarschijnlijk ook hele dagen dronken (geen wonder dat er altijd ruzie is en ze de borden stuk gooien), want iedereen drinkt daar niets anders dan wijn! Zelfs de kinderen! Ik vind het echt niet verantwoord dat Franse kinderen wijn te drinken krijgen bij het eten, het is niet goed voor de gezondheid (en bovendien vind ik het ook niet lekker, erg goed argument dat). En dan is er ook nog dat volledige pig dat oma mee heeft in haar tas... Ik kan mij echt niet voorstellen dat mijn oma ons zoiets cadeau zou doen! Ik ben zelf een stadsmens dus ik heb zelfs nog nooit een pig gezién pale  laat staan dat ik een dood pig cadeau krijg van iemand! En dan maar daaaagen lang varken eten, zelfs als tussendoortje? Dat is toch echt niet realistisch, wie doet er dat nu! confused Ik ga er dus vanuit dat "realisme" betekent iets dat overéénkomt met mijn eigen leven, duhuh! (en ik lust ook geen varken trouwens)

Raar Frans boek is het dus...


Voorbeeld bericht 2:

Van zodra ik het boek zag viel het mij meteen op dat die titel niet helemaal Nederlands was. Ik vroeg mij af wat "Bonbien" nu eigenlijk betekent en las dan achteraan in de woordenlijst dat het "goed goed" betekent study Hoe opmerkelijk! Very Happy Dat twee verschillende woorden dezelfde betekenis kunnen hebben! Ik vroeg me meteen ook af in welk land het verhaal zich zou afspelen, en met dat Frans dacht ik al dat het misschien in Frankrijk was. Ik ben echt erg blij hierover want ik vind Frankrijk een erg interessant land! Ik ben er helaas nog maar zelden op reis geweest, maar dat betekent niet dat ik er niets over te weten wil komen, en dit boek biedt mij nu echt een kans daartoe Smile Want dit boek lezen is precies een beetje op vakantie gaan sunny

Het gebruik van Franse woorden heeft een erg positief effect op de lezer, want je wordt als lezer nieuwsgieriger en het hele verhaal krijgt er een exotisch tintje door.

Bovendien kan je ook op een leuke manier veel Franse woorden bijleren, en dat is altijd wel handig aangezien Frans één van de landstalen van België is, dus ik moet sowieso Frans leren geek

Het maakt het boek ook veel realistischer natuurlijk, want een verhaal dat zich afspreekt in Frankrijk wel daar spreken mensen toch Frans? Dus dat hoort zo. Het zou maar wat zijn als we een boek zouden lezen over Frankrijk en iedereen daar exact dezelfde namen had als in België en exact dezelfde taal gebruikte EN exact hetzelfde voedsel at!

Het voedsel is trouwens ook erg interessant. Dat mensen daar volledige varkens cadeau doen! Wow, zo vrijgevig! En leven van het land lijkt mij erg sereen, aangezien je dan in perfecte harmonie leeft met de natuur cat Ik zie zelden varkens en kippen in het echt want ik woon in de stad, en een das heb ik al helemaal nog nooit gezien! Maar ik wijk af van het Franse thema... En die muntlimonade! Dat ziet er flashy uit zeg, net een cocktail, maar dan voor kinderen! Cool  Het is wat gek maar waarschijnlijk wel een heel stuk gezonder dan cola, en frisser! Het mag ook wel eens iets anders zijn, ik zal beslist eens zoeken naar zulke limonade in de supermarkt, is dat hier in België ook verkrijgbaar? En Carambars! Ze hebben daar ook Carambars, ik ben daar echt dol op! Ik heb het eens opgezocht en kennelijk komen Carambars oorspronkelijk uit Frankrijk, daar had ik geen idee van...  Frankrijk is dus toch niet zo anders als ik gedacht had, het land heeft wel veel gemeenschappelijk met België Smile

Er zitten een paar eigenaardige namen in, maar daardoor wil ik net nog liever meer te weten komen over de personages, wat is er nog anders aan hen? Toch verhindert dit niet dat ik mij identificeer met de personages. Want er zijn bij ons ook mensen die Octaaf heten, en Hilare dat klinkt een beetje zoals Hilary Duff, mijn idool cheers En Octaaf die naam komt bij ons ook voor, in Samson & Gert, oh wat kijk ik graag naar Samson & Gert, dat is op Ketnet, ken je dat? Het gaat over een man, die heet Gert, en hij heeft een hondje, Samson, en dan... Oh, ja, dit heeft helemaal niets te maken met Hotel Bonbien, he? Sorry  Wink

Je kan ook een woordje Frans bijleren door het boek te lezen, dat is op zich wel handig ook.  study

Ik heb overigens gemerkt dat dit in Achter de heuvels ook het geval is, daar zitten ook een aantal West Afrikaanse woorden in, en nog veel interessanter voedsel zelfs, fufu en dergelijke! (heb op internet wel gelezen dat je zweet ervan gaat stinken, is dat zo?) Maar toch is Innocent net als elk ander kind, want hij speelt graag voetbal Basketball  en hij is erg bezorgd om het welzijn van zijn zusje en moeder. Maar daar gaat het nu dus niet over Wink

Maar ik moet nu snel weg, het eten is klaar. Byebye iedereen, ik hou van jullie!!! I love you   xXXxXxXxXx !!! Oh, kijk, katjes, cute!  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat  cat


Jullie mogen dus ook gerust reageren op deze berichten, ga je akkoord met wat er gezegd wordt of net niet?

En wat vind je van de manier waarop deze twee mensen hun bericht opgesteld hebben?
- Gebruiken ze goede argumenten?
- Zijn hun berichten overzichtelijk of springen ze nogal van de hak op de tak?
- Blijven ze bij het onderwerp waar het over gaat of wijken ze af?
- Is de inhoud van de berichten niet al te persoonlijk?
- Vervallen ze niet in herhaling?
- Maken ze goed gebruik van de smileys?
Welke van beide berichten is het beste op welke van bovenstaande aspecten?

KimDegryse

Posts : 31
Join date : 2016-09-09
Age : 32
Location : Roeselare

Back to top Go down

Hotel Bonbien Empty Gebruik van vergelijkingen / symbolen

Post by KimDegryse Sun Nov 27, 2016 7:03 pm

Het gebruik van vergelijkingen / symbolen in het verhaal:

Er was tijdens de vorige vergadering iemand die zei dat hij dacht dat Siri verantwoordelijk was voor het afvallen van de letters "bien", bij de bespreking van de cover. Maar toen bleek dat natuurlijk niet het geval te zijn, iemand merkte hierbij ook op dat Siri net degene is die problemen oplost, niet iemand die ze veroorzaakt.

Ik merkte toen op hoe het afvallen van die letters aan het begin van het verhaal ook al een aanduiding zou kunnen zijn van wat er later in het verhaal zal gaan gebeuren en welke boodschap daarover de auteur wil meegeven. Er zitten ook nog andere voorbeelden van dergelijke vergelijkingen of symbolisme in het verhaal.

Vergelijking 1: de vallende letters

Hotel Bonbien Letter10

De letters vallen er gewoon vanzelf af, er is niet iemand die daar verantwoordelijk voor is en er kan ze ook niemand terug vast hangen. Octave voelt zich hierover aanvankelijk slecht maar Hilare en de kinderen lachen ermee, want wat kunnen ze er anders aan gaan doen? Uiteindelijk kan het probleem misschien niet verhinderd worden, maar wel opgelost door Siri: ze wint de geheugenwedstrijd want dan hebben ze weer geld.
=
Siri stelt vast dat haar ouders steeds vaker ruziemaken en is bang dat dit tot een echtscheiding zal leiden, dit is natuurlijk niet Siri's schuld en er is ook niemand die er wat aan kan doen want soms zijn ouders elkaar blijkbaar beu. Siri voelt zich hierover aanvankelijk slecht maar Gilles en Sylvie aanvaarden het maar voor wat het is, want wat kunnen ze er anders aan gaan doen? Uiteindelijk kan het probleem opgelost worden door Siri: ze verplicht haar ouders om de ruzie uit te praten na het auto-ongeval.
=
boodschap:
Je kan niet verhinderen dat er af en toe problemen zullen zijn, want vaak liggen die buiten je eigen macht. Het heeft dus ook geen zin om je druk te maken over problemen die je toch niet kan oplossen. Maar dat betekent niet dat we allemaal hopeloos zijn, want het ligt soms wel binnen onze macht om problemen op te lossen, namelijk in hoe we met die problemen omgaan.

Dus in plaats van een koptelefoon op te zetten en haar neus in de filosofische boeken te stoppen zoals Gilles, of gewoon te doen alsof er geen probleem bestaat en haar frustratie af te reageren op onschuldige insecten zoals Sylvie, besluit Siri om te proberen het probleem te verhelpen. Ze maakt daarbij echter ook gebruik van een toevalligheid die ze niet voorzien kon hebben, een geluk met een ongeluk zoals we dat dan noemen: ze viel uit een boom en kon daardoor ineens alles goed onthouden. Hierdoor krijgt ze een gelegenheid om het prijzengeld van de geheugenwedstrijd in de wacht slepen en kunnen de letters hersteld worden. Maar ook later is er zo'n geluk met een ongeluk wanneer de auto in de greppel terecht komt, waardoor Siri een gelegenheid had om druk op haar ouders te zetten om de ruzies op te lossen.

Interessant hierbij is ook hoe Gilles' filosofen zo allemaal hun eigen manier hebben om met dergelijke problemen om te gaan. Savarin probeert de problemen niet op te lossen en observeert ze enkel, maar dit is eigenlijk vaak net de manier om problemen op te lossen want zo kan je wat afstand ervan nemen. Herakleitos wordt ook onrechtstreeks vermeld wanneer Gilles zegt dat je geen twee keer in dezelfde rivier kan stappen: verandering is nu éénmaal een deel van het leven, je verzetten tegen verandering is dus even onmogelijk als tegen de stroming in gaan zwemmen. In die zin zou Siri er niets aan kunnen veranderen als haar ouders zouden willen scheiden, dat het gezin uiteindelijk uit elkaar gerukt zal worden is sowieso onvermijdelijk. Maar er blijkt uit het verhaal ook dat verandering niet altijd slecht is: de verandering in hoe Octave en Hilare met elkaar omgaan is net goed.

Vergelijking 2: de dassen

Hotel Bonbien Dassen11

In welke zin denk je dat ook de observaties van moeder das en haar jongen op een relevantie manier vergeleken kunnen worden met wat er de personages overkomt? Je zou dit kunnen proberen te linken aan de ruzies en mogelijke echtscheiding van Siri's ouders.

Ik zal dit voorbeeld uit de natuur hier ook even linken aan het contrast dat getoond wordt tussen Siri als plattelandsmeisje en Emile als stadsjongen (de jongen die slechts heel even stopt bij het hotel en met wie Siri gaat zwemmen). In zekere zin zijn Siri en Emile, net als dieren, ook aangepast aan de omgeving waarin ze leven:
- Siri is bepaald door het platteland: ze houdt van kuikens, ze speelt graag buiten (want ze bezit zelfs geen computer!) en ze is niet bang om vies te worden.
- Ook Emile is bepaald door zijn omgeving, maar in zijn geval is dat de stad: hij is het gewoon om videospelletjes te spelen en niet om buiten te spelen, hij vindt het kuiken nogal vies en durft het niet goed vast te houden en hij aarzelt toch wel even om zijn kleding nat te maken.

Maar ondanks dit alles blijkt dat Emile zich wel snel aanpast aan het platteland: hij gaat uiteindelijk toch mee met Siri en ze krijgt hem zelfs zover om met al zijn kleren aan in de vijver te springen. Dit toont aan dat naast zijn opvoeding ook zijn natuurlijke persoonlijkheid een rol speelt: hij is dan misschien opgegroeid in de stad, maar toch vindt hij het eigenlijk leuker om zich te gedragen als een plattelandsjongen.

Jullie mogen ook gerust andere, gelijkaardige vergelijkingen geven, het voorbeeld van de dassen is slechts bedoeld als richtlijn Smile  En jullie mogen uiteraard ook reageren op wat ik gezegd heb als jullie het daar niet mee eens zijn Wink

groetjes

Kim

KimDegryse

Posts : 31
Join date : 2016-09-09
Age : 32
Location : Roeselare

Back to top Go down

Hotel Bonbien Empty Re: Hotel Bonbien

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum